Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Monday 15 February 2016

Aku Bukan Kaki Wayang!

Saya bukan kaki wayang. Bila dah anak-anak pujuk, hati keras pun jadi cair. Hampir 10 tahun lepas iaitu di penghujung tahun 2006 saya pernah membawa Kamilia ke pawagam untuk pertama kalinya. Semuanya penangan Cicakman yang diheboh-hebohkan oleh kawan-kawan Kamilia di tadika. Kamilia tak henti memujuk. Jadi saya pun cubalah luangkan masa untuk bawa Kamilia menonton filem Cicakman di TGV Bukit Raja. 


Kami sampai agak lewat tengahari tu. Tayangan dah nak mula. Nasib baik ada lagi seat available untuk tengahari tu. Kami dapat tempat duduk yang paling hadapan. Apa lagi melangutlah jawabnya. "Wuui... besarnya TV tu", jerit Kamilia sambil menunjukkan ke arah skrin. Alahai saya terus suruh dia diam. Ingat macam tengok TV kat rumah kot. Boleh bising-bising lagi. Bikin malu company saja. Salah saya juga tak peringatkan Kamilia sebelum masuk ke dalam panggung. Orang belakang dan tepi siap gelak lagi. Aduhai anakku...

Dua tahun kemudiannya muncul pulak Cicakman 2. Sekali lagi Kamilia ajak saya menonton wayang. Sekali lagi saya bawa Kamilia ke TGV Bukit Raja. Kali ini kami ada seorang lagi ahli baru... Kamil!. Saya masih waswas dengan Kamil sebenarnya. Takut dia menjerit suruh orang kat pawagam nyalakan lampu. Saya dah ceritakan kat dia, tentang keadaan gelap di dalam panggung. Tapi lain pulak cadangannya. Disuruhnya saya bawa torchlight sambil menunjukkan headlamp saya yang tergantung dalam stor.

Kali ini kami datang awal. Dapat beli tiket dan dapat tempat duduk di bahagian tengah belakang sekali. Selesa sikit. Peristiwa 2 tahun sebelumnya berulang kembali. Kali ini giliran Kamil pula yang bersuara, "Besarnya TV tu papa!". Kamil menjerit macam panggung tu dia yang punya. Aduh susah jugak nak kawal budak seorang ni.

Mata saya gagal dikawal seperti tayangan filem Cicakman yang sebelumnya. Ketika aksi gaduh antara Cicakman, Rrama dan Professor Klon mata saya terlelap. Siap berdengkur lagi. Nasib baik Kamilia kejutkan. "Papa ni asyik tidur ja macam dulu," bebel Kamilia semasa kami keluar dari pawagam selepas filem Cicakman 2 selesai.

Itu la apa boleh buat, dah memang papanya jenis tak minat masuk panggung. Nak layan anak-anak punya pasal, masuk saja la dalam panggung.

No comments: