Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 17 May 2013

Selamat Hari Guru - Khas Buat Guru-Guruku Sayang


Benar... saya pernah menjadi pelajar tercorot sekali di dalam kelas. Nombor paling banyak sekalilah menjadi kedudukan saya dalam senarai kelas kalau diikut dari segi ranking.

Masa tu saya berada di Darjah 5 Merah (kelas kedua terbaik dari 6 kelas kesemuanya). Saya ditempatkan bersama kawan-kawan yang berada dalam kelompok terlemah di dalam kelas kerana keputusan ujian yang terlampau teruk. Padahal tahun tersebut adalah tahun terpenting. Ada peperiksaan Penilaian Darjah Lima. 

Guru kelas bernama Cikgu Khan. Kalau di Sekolah Kebangsaan Tunku Abdul Malik, cikgu ini cukup dikenali antara seorang cikgu yang paling tegas dan ce'nge. Tiap-tiap kali apabila Cikgu Khan masuk untuk mengajar Matematik, sayalah mangsa yang akan dipanggil untuk 'mengadap' beliau di hadapan kelas. Saya akan disuruhnya ketuk ketampi, ditarik sideburns, dicubit di perut (berparut sampai hari ini) , berdiri di atas kerusi dan macam-macam lagi hukuman pelik yang lain. Hukuman akibat dapat kedudukan tercorot. Hukumannya pula berbeza-beza untuk hari yang berbeza (kreatif sungguh guru ini menghukum). Itulah juga penangannya kerana malas nak belajar sangat. Kepala otak asyik ingat nak main saja. 

Cikgu Khan memang seorang pendidik yang sebenar dan berwawasan. Saya tidak dibiarkan berterusan dalam 'kejahilan'. Dijemputnya saya ke rumah beliau di sebelah petang selepas tamat sesi persekolahan. Saya dan beberapa orang rakan lain diberikan kelas tambahan. Semuanya secara percuma. Siap diberi makan lagi. Cikgu Khan sendiri yang mengajar saya & rakan-rakan lain. 

Alhamdulillah... saya lulus Penilaian Darjah 5 berkat usaha, dorongan dan doa keluarga, guru2 dan saudara mara terdekat. Tidaklah cemerlang sangat pun, tapi saya gembira. Saya dapat 4A dan 1B. Keputusan B untuk Bahasa Melayu.

Ada sekali tu saya balik kampung, saya singgah untuk solat Asar di Masjid al-Huda Kilang Lama. Usai solat saya ternampak kelibat seorang lelaki tua sedang berjalan meraba-raba dinding untuk keluar dari masjid. Terus saya menuju ke arah lelaki tua tersebut dan memberi salam. Salam saya berjawab. Seterusnya lelaki tua itu bertanya, "Siapa ni?". "Cikgu dah tak kenai saya lagi ka... bekas anak murid cikgu?", duga saya pula. Lelaki tua itu menjawab, "Maaf la, sekarang ni saya dah rabun teruk, maklumla makin berumoq . ... mata pun kurang nampak, tapi saya rasa hang ni Hisyam Che Mat kan... anak penakan Cikgu Lah". Terkejut saya. Seorang cikgu yang memang dah lama saya tak jumpa masih mengenali anak didiknya. Seterusnya saya duduk di tangga masjid bersama beliau dan tidak melepaskan peluang untuk bersembang panjang dengan cikgu yang tak pernah jemu-jemu mendidik saya hingga menjadi insan seperti hari ini. Jasamu tetap saya kenang selagi hayat dikandung badan, wahai cikguku sayang...


Sudah pasti amat berdosalah saya sekiranya tidak pandai berterima kasih dengan guru-guruku semua. Di kesempatan ini ingin saya ucapkan berbanyak terima kasih kepada semua guru-guruku sayang dari tadika hingga ke menara gading. Saya sayang dan hormati semua guru-guru saya. Semoga kehidupan mereka semua diberkati dan ilmu mereka kepada saya mohon dihalalkan. Kepada yang telah 'mendahului' kita sama2lah kita sedekahkan al-Fatihah. Semoga mereka tenang di sana bersama amalan mulia mereka semasa hayat. Guru2ku sayang... moga kalian semua beroleh pahala dan kemuliaan di sisi Allah swt. InsyaAllah.

No comments: