Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 9 May 2013

Cerita 'Sang Juara'

Seingat saya harga pelekat kenderaan di UiTM hanyalah RM2 sahaja. Itu pun ada juga staf dan pelajar yang liat untuk mendapatkannya dan ditampal di kenderaan masing-masing. Bila operasi menyaman dipergiatkan barulah kalut masing-masing beratur panjang di pejabat keselamatan untuk mendapatkan sekeping dua pelekat ini. Tak pasti la pula apa sebabnya ini berlaku. Mungkin sebab malas nak beratur untuk membeli pelekat ataupun ini sebahagian daripada usaha berjimat cermat untuk wang tersebut digunakan sebagai modal sarapan pagi capati dan teh tarik gelas kecil. Wallahu'aklam.

Berbalik kepada cerita saya di RMIT Uni, memang alasan saya tidak membeli pelekat kenderaan adalah disebabkan HARGANYA yang terlampau lampau mahal. Sekeping pelekat kenderaan untuk setahun berharga AU$150. Tu dia... memang mahal. Ianya mencecah RM450 setahun. Makanya, untuk menjimatkan saya akan meletak kenderaan agak jauh/terpencil setiap kali ke uni agar tak disaman 'sang koboi' yang sering mundar mandir mencari mangsa. Apa boleh buat nak hidup da... Tahun lepas rezeki saya baik, dapat beli dengan separuh harga. Jadi tahun 2013 saya 'pasang' strategi yang sama. Untung-untung berhasil.

Namun jerat tak pernah lupakan pelanduk, hanya pelanduk yang seringkali terlupakan jerat yang setia menunggu. Kusangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahari... Akhirnya saya 'tewas'! Dari kejauhan saya dapat melihat sekeping kertas putih dilekatkan di cermin depan kereta saya ketika ingin pulang untuk mengambil anak-anak dari sekolah. Memang tidak syak lagi itulah surat saman. Saya terima surat saman dari 'sang koboi' pengawal keselamatan uni. Aduhai, inilah saman pertama di Australia (moga-moga inilah saman yang pertama dan yang terakhir... Amin...)


Alahai lagi sebulan ja lagi nak ditunggu untuk separuh harga tuptup dah kena saman la pulak. Apa boleh buat dah bukan rezeki tahun ini.... bayar sajala kalau tak nilai saman akan meningkat dari hari ke hari selagi tak dibayar. Mereka memang serius tentang hal ini. Tiada kompromi. Saya perlu bayar saman dan beli pelekat kenderaan kalau mahu meletakkan kenderaan di kawasan uni. Bayar saman dan beli sahajalah Hisyam...

Beberapa hari lepas saya menumpang kenderaan seorang Professor untuk ke sebuah sekolah pendidikan khas berhampiran uni untuk membincangkan tentang projek yang bakal saya laksanakan di sekolah terbabit. Sebelum memasuki kenderaan beliau saya dapat melihat pensyarah tersebut sedang melekatkan sekeping pelekat kenderaan uni di cermin hadapan kenderaannya. Rupa-rupanya dia pun telah disaman oleh 'sang koboi'. Nilai saman kami sama sahaja. Dia pun perlu bayar nilai saman yang telah saya bayar. Tiada kompromi dan dwi standard.

 

Berkisar tentang itu saya pun 'gatal mulut' bertanyakan ke mana perginya pelekat-pelekat kenderaan yang sebelumnya. Beliau mengatakan bahawa ini adalah pembelian pelekat kenderaan RMIT Uni yang kedua dibelinya selepas pembelian pelekat kenderaan yang pertama pada tahun 2004. Tu dia lagi hebat dia nie! Kita ingat student ja yang lari dari 'sang koboi', rupa-rupanya Professor pun sama naik. Yang paling menariknya lagi, saya ingat saya dah hebat dapat lari dari 'sang koboi' kaki saman selama 5-6 bulan, tapi rupa-rupanya dia lagi hebat, berjaya lari dari saman 'sang koboi' selama 9 tahun! Bolehlah saya katakan di sini dia CHAMPION!


No comments: