Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 7 February 2013

Mengubah Kehidupan

Temujanji & Taklimat

Awal pagi tadi saya dan Jeff (supervisor PhD) ada temujanji dengan sekumpulan guru-guru Pendidikan Jasmani dari sebuah persatuan sukan sekolah pendidikan khas Utara Melbourne. Ianya berkaitan dengan taklimat untuk pengumpulan data bagi kumpulan pertama guru-guru dengan menggunakan kaedah focus group interview. Kami tiba lebih awal dari yang dijanjikan. 

Guru-guru yang hadir ingin mendengar sendiri apakah sebenarnya yang ingin kami cari dari kajian yang akan dijalankan nanti. Alhamdulillah... taklimat berjalan lancar dan majoriti daripada mereka bersetuju untuk ditemubual di masa yang akan ditetapkan kemudian dan seterusnya menandatangani & memulangkan consent form yang diberikan. 


Perjalanan Yang Panjang Terasa Singkat

Ascot Vale Special School terletak kira-kira 30km dari RMIT Bundoora. Alhamdulillah sekali lagi Jeff sudi menumpangkan saya untuk ke lokasi temujanji pagi tadi . Perjalanan kami mengambil masa sekitar 30 minit.

Kami bersembang  tentang banyak perkara. Sembang kami berkisar tentang isu-isu ilmiah, suasana politik semasa, lokasi pelancongan menarik hinggalah ke kisah kehidupan.

Jeff menceritakan pengalaman beliau ketika belajar dahulu. Beliau menceritakan pengalaman merantau di samping 'mengangkut' bersama anak-anak dan isteri untuk mendapatkan segulung ijazah sarjana dan PhD di USA. Banyak jugalah tips-tips yang beliau kongsikan bersama saya.

Teringat juga kata-kata Jeff pagi tadi setelah saya menceritakan tentang sejarah kehidupan saya. Kata Jeff kepada saya, "Hanya pendidikan yang boleh mengubah nasib seseorang manusia!". Beliau juga dilahirkan dari keluarga yang kurang berada, dan dengan pendidikan jugalah beliau mampu untuk mengubah nasih keluarga dan keluar dari kepompong kemiskinan. Dengan pendidikan jugalah dia mampu untuk terbang ke sana sini untuk melihat negara orang. Dengan pendidikan jugalah dia belajar erti kehidupan. Namun kalaulah Jeff seorang Muslim, pasti lebih indah kalau ditambah lagi... 'dengan izin Allah semuanya berlaku'.

Saya pula menceritakan tentang negara luar yang pernah saya kunjungi selain Australia. Sesuatu yang amat menarik & mengejutkan saya apabila Jeff amat berminat tentang sebuah tempat yang pernah saya jejaki iaitu Kota Suci Mekah. Beliau tahu tentang kaabah, beliau tahu tentang mengerjakan haji dan dia cukup takjub dengan Tanah Haram terutama sekali kaabah dan sekelilingnya di mana waktu umat Islam tawaf dan solat berjemaah. MasyaAllah...


InsyaAllah akan saya ceritakan lagi tentang kesucian Islam kepada Jeff seperti yang pernah saya lakukan kepada Andrew Brookes (supervisor di peringkat sarjana). Saya masih punya masa yang panjang. Semoga beliau dan kita semua sentiasa diberikan taufik dan hidayah. InsyaAllah...

No comments: