Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Friday 6 July 2012

Bahagian 3: Adakah Pemergiaannya Ditangisi?

Bahagian 1

Bahagian 2

Kejadian ini berlaku ketika kami di dalam perjalanan pulang ke Mill Park dari 'bermain' salji di Mt Buller. Ianya berlaku berhampiran Valley Seeds Pty Ltd, Maroondah Highway.


Memandangkan jalan yang dilalui agak lurus, makanya dari jauh saya dapat melihat seperti ada sebuah objek yang 'terletak' cantik betul-betul di tengah garisan laluan kami.


Semakin kenderaan kami hampiri, maka dapatlah kami lihat rupa-rupanya objek tadi sebenarnya adalah sejenis haiwan. Alahai... haiwan itu sudah seperti tidak bernyawa lagi. Dek kerana perasaan ingin tahu kami sekeluarga yang meluap-luap, saya perlahankan kenderaan dan seterusnya memberhentikannya di bahu jalan berhampiran haiwan tersebut.


Tertanya-tanya juga kami anak beranak haiwan apakah yang terbongkang di tengah jalan ini. Maka sibuklah Kamil dan Kamilia meneka. Seorang kata Koala dan seorangnya mengatakan itu adalah Wombat. Oleh kerana inginkan kepastian dan jawapan sebenar saya gagahkan diri untuk keluar dari kenderaan dan melihat sendiri dengan lebih dekat lagi haiwan yang sedang terlentang membujur itu.


Memang sah 'mangsa' sudah keras dan tidak bernyawa. Kasihan... mungkin 'mangsa' telah dilanggar awal pagi tadi ketika cuba melintas 'lebuh raya' ini. Adakah ada kaum kerabat 'mangsa' yang secara sembunyi-sembunyi sedang memerhatikan gelagat saya dan keluarga yang sedang cuba melihat keadaan parah yang dialami oleh 'mangsa'. Saya perhatikan sekeliling hutan itu untuk kepastian. Nampaknya tiada yang lain melainkan kami lima beranak sahaja di situ.


Setahu saya melalui pembacaan sebelumnya haiwan yang sejenis dengan 'mangsa' ini kebiasaannya hidup di dalam lubang-lubang yang mereka gali. Walaupun haiwan ini seakan-akan irasnya koala yang banyak tinggal di dahan pokok, tetapi kaum sejenis 'mangsa' ini akan menetap dua pertiga daripada kehidupan mereka di dalam lubang di bawah tanah. Jarang sangat ia muncul di permukaan kecuali untuk mencari makan dan 'berjemur'.

Alahai la nasib badan 'mangsa'. Mungkin hari ini, di kala matahari pagi terbit di musim sejuk ini makanya 'mangsa' cuba untuk menikmati kepanasan cahaya pagi di samping mencari dedaun dan akar kayu yang segar sebagai 'sarapan' paginya. Tidak disangka pula ketika 'mangsa' ingin melintas 'lebuh raya' yang biasanya menjadi territory'nya, dia telah dilanggar lari. 'Mangsa' telah menjadi mangsa langgar lari!

Pastinya kejadian ini akan menjadi lebih dramatik sekiranya 'mangsa' adalah ketua keluarga yang sedang keluar untuk mencari juadah untuk dibuat santapan pagi buat anak beranaknya. Tentu pasangannya dan anak-anaknya sedang menunggu 'rezeki' yang akan dibawa pulang oleh 'mangsa'. Sudah tentulah ianya menjadi penantian yang sia-sia sahaja.

Saya tinggalkan mangsa untuk meneruskan perjalanan pulang selepas mengambil beberapa keping foto sebagai 'bukti' saya telah terserempak dengan sebuah kemalangan ngeri. Ya! kemalangan ngeri langgar lari yang sangat menyedihkan.

Rupa-rupanya kenangan di kemalangan langgar lari di Maroondah Highway kembali menghantui saya sesampai di rumah. Saya merasakan diri ini zalim! Rasa bersalah yang amat sangat menyelubungi diri. Saya tidak dapat tidur lena dan tidak tenang juga kehidupan selepas kejadian yang saya lihat tempohari. Rasa sangat bersalah kerana tidak berusaha membantu menarik/mengangkat 'mangsa' ke tepi laluan.

Aduhai... saya memikirkan sendirian bagaimanakah keadaan mangsa setelah saya sekeluarga meninggalkannya sendirian di lokasi kejadian. Adakah 'mangsa' mempunyai saudara mara yang akan datang mengheretnya ke tepi 'lebuh raya' dari terus dilenyek kenderaan lain.

Apalah nasib yang bakal menimpa 'mangsa' seterusnya jika sekiranya pengguna lebuh raya yang lalu lalang ataupun yang berhenti sekejap seperti saya ini yang hanya tahu mengambil gambar dan meneruskan perjalanan tanpa membantu.

Tak dapat saya bayangkan bagaimana terburainya isi perut tubuh yang kaku itu dek kerana dilenyek oleh trailer beroda 24 yang sememangnya kerap melalui laluan itu. Pasti selepas lenyekkan trailer 24 roda itu tidak siapa lagi yang akan memberhentikan kenderaan mereka untuk melihat objek yang telah hancur lebur di tengah-tengah lebuh raya itu. Tinggallah sisa-sisa isi, bulu dan tulang temulang hancur menunggu dimakan haiwan pemangsa ataupun ianya terus hanyut ke tanah berhampiran apabila hujan lebat menyimbahi permukaan 'lebuh raya'.

Maka tamatlah riwayat seekor Wombat yang menjadi penghuni tetap hutan di pinggir Lebuhraya Maroondah.

Di lain kali saya berjanji akan berusaha membantu sekadar mampu untuk mengangkat/mengheret 'mangsa-mangsa' ke tepi laluan sekiranya saya temui lagi di sepanjang kembara saya. Moga-moga nasib mangsa kemalangan yang seterusnya tidak menjadi seperti Wombat yang malang tadi.

No comments: