Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Saturday 4 December 2010

HKL

Memang jenuh nak meredah kesesakan untuk ke HKL. Namun dek kerana kuatnya ikatan keluarga dan 'panggilan' untuk ke sana saya turutkan juga. Dah 2 hari berturut-turut saya sekeluarga ke sana. Abang ipar terpaksa diusung ambulan dari HM ke HKL.

Hari pertama kami sekeluarga sampai terlalu lewat. Apa boleh buat, dah tamat waktu melawat sebab dapat tahu pun dah lewat. Tak dibenarkan masuk. Hanya dapat bertemu dan bertanya khabar melalui isterinya sahaja. Hari ini sekali lagi cuba meredah kesesakan. Nawaitunya untuk berjumpa saudara terdekat yang sedang diduga Allah s.w.t ini.

Alhamdulillah percubaan kali ini berjaya. Wad Urologi kami tuju. Penuh wad ni, tiada katil yang kosong melainkan penuh-penuh belaka. Aduh saya pernah tidur di wad sebegini suatu ketika dahulu. Hospital Gerik dan DEMC pernah jadi saksi saya mengerang kesakitan. Kalau boleh tak mahu lagi saya memasukinya. Nauzubillah hi minzalik.

Selepas bertanya khabar saudara yang dah lama tak berjumpa tu mata saya meliar memandang ke sekeliling wad. Ada katil yang 'berpenunggu' dan berpelawat, tak kurang juga yang sunyi dan penghuninya hanya memandang sahaja pelawat-pelawat di katil pesakit yang berpelawat. Aduh jatuh kasihan jadinya. Sedih kalau saya yang berada di tempat pesakit yang tak berpelawat tu. Hanya mampu melihat orang lain berpelawat dan teman bersembang, namun kita tak ada orang yang nak datang menjenguk. Sunyi jadinya.

Saya ringan-ringankan tangan dan mulut untuk bersalam dan memulakan kata. Alhamdulillah disambut. Saya dapat kenalan baru yang datang dari sedekat Banting hinggalah sejauh Kulai. Simpati... hanya itu yang mampu saya luahkan. Di situ ada dari semuda 8 tahun hinggalah ke ke 60-an yang sempat saya bertanya khabar dan berkenalan. Semoga kesemua mereka dapat melaluinya dengan penuh redha dan sabar tanpa rintihan dan keluhan menjalani ujian Allah s.w.t. dan disegerakan penyembuhan kesakitan yang mereka alami. Insya-Allah.

Nota HiCMat: Selalu ingat 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara.

No comments: