Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 22 December 2010

Cuba Lari


Aku cuba jauhi. Bukannya baik sangat pun. Tapi dengan cara nie aku tak terjerut dikancah yang menyebabkan mood aku tunggang langgang. Mana taknya hari-hari aku sentiasa dihiasi dengan anasir-anasir yang sentiasa membawa cerita-cerita yang kalau aku pertimbangkan ianya lebih banyak tak berfaedah daripada sebaliknya. Cara yang paling selamat yang aku lakukan adalah larikan diri atau tukar topik yang diperbincangkan supaya yang positif 'masuk'.

Kalau setiap hari difikirkan masalah dan permasalahan maka kita tak berkembang. Apa taknya asyik dok bercerita dan mendengar 'benda' yang tak sepatutnya diceritakan atau didengar. Arghhh... aku ingin bebaskan diri aku dan jauhi benda yang 'pelik-pelik' nie.

Air kosong dan jernih kalau ditambah perisa dan gula tentu enak rasanya. Begitu jugalah kalau cerita yang 'hampir-hampir sebenar' apabila ditokok tambah untuk mengenakkan 'perisanya' dan mengikut citarasa pendengarnya tentu lain jadinya... kan. Tapi itulah kenyataannya. Orang suka mendengar apabila ada tokok tambahnya. Baru syok dan ada umphh!

Bagi aku... aku akan cuba larikan diri selagi termampu.

2 comments:

FoO dA fIrSt#1 said...

lebih baik menghindar daripada mengubati.....

hisyamchemat said...

Ya betul tu Yasir. Lebih baik dielakkan daripada terus terjebak.