Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Wednesday 13 May 2009

Jam Sebagai Hadiah

Beberapa hari lepas saya hadiahkan Kamilia seutas jam tangan berwarna merah jambu. Janji lama yang baru saya tunaikan.

Saya buat kejutan. Saya suruh Kamilia tidur awal dan seterusnya saya ke kedai jam dengan Kamil selepas solat Maghrib. Selepas pulang saya tinggalkan jam merah jambu tu di dalam kereta.

Keesokan paginya ketika hendak menghantar Kamilia ke sekolah saya tunjukkan hadiah yang ingin saya berikan. Apalagi, gembira sungguhlah Kamilia tu. Terus pakai ke sekolah. Setakat hari ini jam merah jambu tu masih lagi di dalam keadaan baik.

Teringat zaman sekolah rendah dulu. Saya teringin sangat memakai jam. Kawan-kawan semua pakai jam. Saya tanya abah tapi takada jawapan. Semasa darjah 2 barulah saya dapat hadiah jam yang diimpikan. Kata abah hadiah sebab cemerlang masa Peperiksaan Akhir Tahun Darjah 1. Abah beli jam analog jenama biasa-biasa sahaja. Saya teruja untuk menggayakannya ke sekolah.

Di sekolah saya tunjukkan jam baru pada kawan-kawan. Lain pula jadinya. Kawan-kawan mengujinya dengan besi berani. Saay seronok tengok jarum jam saya berputar ikut pusingan besi berani. Akhirnya jam tu rosak tak sampai 24 jam lepas abah hadiahkan. Saya balik dalam keadaan takut. Iyalah orang dah buat salah besar. Namun cerita jam rosak tak boleh bertahan lama. Bocor juga. Apalagi... terima sajalah penangannya. Tak reti jaga barang punya pasal.

Selepas kejadian tu saya tak pakai jam sehinggalah masuk ke universiti. Jam pertama yang saya beli sendiri adalah jam Casio G-Shock.

No comments: