Selawat dan Salam Ke Atas Junjungan Mulia Nabi Muhammad SAW

Thursday 6 November 2008

Nak Kerja Apa?

Menyelia pelajar tahun akhir untuk projek penyelidikan mereka adalah sesuatu yang menarik kepada saya. Ini kerana saya akan dapat mengenali pelajar terbabit dengan lebih dekat lagi. Cara kerja dan disiplin diri mereka akan menonjol pada saat seperti ini.

Pada semester ini terdapat 3 orang yang di bawah seliaan saya. Semalam 2 orang datang mengadap saya dengan hasil kajian mereka. Seorang lagi pagi ini. Mereka nampaknya agak tertekan dengan masa penghantaran draf terakhir yang hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi. Saya sememangnya ingin memudahkan kerjabuat mereka.

What you give you get back!. Perumpamaan yang biasa saya gunakan pada peringkat awal penyelidikan dan kini saya ulangi semula di saat-saat genting ini.

Sesungguhnya ketika di peringkat sebegini pelajar perlu bertarung dengan diri sendiri. Hilangkan sifat malas dan perlu fokus. Alhamdulillah kedua-duanya kini sedang fokus kepada kerja mereka.

Selepas selesai berbincang tentang kajian mereka saya menukar topik perbincangan. "Nak kerja apa selepas kamu tamat projek nanti", tanya saya. Seorang terdiam dan seorang lagi spontan berkata bahawa beliau ingin menjadi pegawai sukan.

Memang saya cukup bersimpati dengan bakal-bakal graduan kita terutama sekali yang masih lagi tiada halatuju. Tak tahu ke mana hendak dituju setelah bergraduat. Sepatutnya apabila diri semakin matang, mereka perlu lebih bersedia untuk mengatur perjalanan hidup masing-masing. Mereka tidak sepatutnya menunggu orang lain yang mengaturkan untuk mereka. Cukuplah sudah 20 tahun lebih ibu dan bapa mengaturkan segalanya. Kini, sudah sampai masanya untuk mereka mempunyai wawasan tersendiri.

Kepada yang telah dan akan bergraduan, saya ucapkan selamat maju jaya dan selamat menempuh alam kehidupan yang sebenar. Kepada yang belum saya nasihatkan mereka mula memikirkan halatuju masing-masing kerana sekarang bukanlah lagi masa untuk terus 'bermimpi dan menunggu bulan jatuh ke riba'.

No comments: